År 2018

Eva Andersson

Charlottes styrkegympa, 10 tillfällen under året

Simning, onsdag&söndagar

För tredje året i rad gick Ultravallerna av stapeln med Borgens stuga som utgångspunkt. Nytt för i år var att det förutom den klassiska 8km, fanns även en 6km och 10km. Totalt sprangs de 112 intervaller.

Lördagen den 20 januari, första touretappen 2018. Inga höjdartider att rapportera, men touren fick en debutant i form av Fia Åkesson.

Inomhus DM i Växjö lockade många deltagare från ALK. Efter tävlingsdagens slut så kom 14 medaljer med hem- imponerade! Klubben stod för startavgiften.

Snö fanns det gott om i februari och 9 deltagare ställde upp i Tranemo Midnight Ski Marathon.

Tour de Osudden, etapp två springs en kall&hal dag men Fredrik Bolmstam visar att det inte går att skylla på det, och springer in på kanontiden 19.48.

Patrik Petersson fixar pannlampsskidåkning med korvgrillning i Vallerstad. Ett mycket uppskattat intiativ av deltagare och korvätare. Trivselgruppen stod för korvgrillning med Stefan Molin som grillmästare.

David Petersson rivstartade mars månad med att ta VSM- guld på 400m.

Rekordmånga ALKare åkte Vasaloppet, 19st. Patrik Petersson snabbaste ALKare med tiden 05:07:56.

Fem glada ALKare åkte till Skövde och sprang 6h.

Den tredje etappen av Tour de Osudden lockade 14 deltagare.

På Varvetmilen i Borås stod Louise Wanemark på startlinjen och slår nytt klubbrekord på 10km. 38.34 blev tiden, som hon ska lyckas kapa ännu 1 sek på ett lopp senare i år i Visingsö. Tiden ger Louise även en startplats i elitleden på Göteborgsvarvet.

Istället för den klassiska träningshelgen, så kommer idén med träningsvecka istället.

Tisdag - distansträning

Onsdag – Käftsmäll med Stefan & Anna

Torsdag – Intervaller

Fredag – ”Gissa din tid”

Lördag – Träningspass på Apladalens sportcenter

Söndag – Långpass

Deltagare kom till varje pass och det blev en tuff vecka. Uppskattat och idérikt!

Fjärde etappen av Tour de Osudden springs.

Två medaljer i DM/VDM i terräng tillfaller ALK efter fina prestationer av Lovisa och Mattias.

Wärnamo kvartsmara hade 30-års jubileum och 25 ALKare stod på startlinjen. Efter loppet så var det Afterrun som trivselgruppen ordnade.

En mycket uppsnackad och stor fight mellan två marathon giganter skulle ske i Köpenhamn. Micke vs Ekman, där den förstnämnde gick segrande ur striden. Fantastisk tävling där dom båda gav allt. Pär Johansson och Stefan Molin startade också, där Pär sprang in på 3.29 efter att varit förkyld och Stefan Molin fick tyvärr bryta.

Bussen som Stefan ordnat gick till Göteborgsvarvet med 29st ALKare (nytt för i år var att klubben stod för resan och bussen) En varm dag där Lovisa passerade mållinjen först av våra damer och Fredrik på herrsidan. Stefan sprang sitt 29 varv, ”Putte på macken” sprang sitt 27 varv och Patrik Andersson sitt 26 varv.

8st ALKare åkte till Eksjö, vilket är ett mycket trevligt stadslopp där vi brukar ha ett gäng ALKare på plats.

Bussen till Stockholm marathon gick som vanligt dagen innan tävling och även här stod klubben för resa och buss. 25 stycken ALKare var märkbart nervösa och planerna smids för fullt för att överleva 28 grader och sol på tävlingsdagen. Sommaren fortsätter att vara väldigt varm och det blev även blandade resultat. Anna Petersson och Helena Andren gjorde mara-debut och med fina resultat. Magnus Åhsberg med en imponerade tid, 2.50 och 3:a i sin åldersklass.

Louise sprang SM 10km i Stockholm.

KM 5000m avgjordes och Fredrik blev klubbmästare. Tyvärr ingen på damsidan i år.

Endast fem personer sprang etapp 5 på Tour de Osudden.

Magnus Åhsberg fortsätter sin säsong med att ta VSM silver i halvmarathon.

Klubbens mest tävlingsflitgaste man, Mattias Ekman står överst på på pallen efter en marathontävling i Holland.

Värmen tänker inte ge vika denna sommaren, vilket Micke, Ekman och Åhsberg fick känna av när DM/VDM i marathon går på Öland. Pär Johansson lyckades bemästra värmen denna dagen och får en fin silvermedalj med sig hem.

11st deltagare i etapp 6 av Tour de Osudden

Jönköping marathon har 4st ALKare på startlinjen.

Stefan Petersson, Håkan Egerhag och Per Skarstedt tar sig an utmaningen Ultravasan.
Alla tre i mål!

Ironman i Kalmar går samma dag som Ultravasan och i år har vi flera deltagare från ALK och Dan tillsammans med sin pappa Leif-Håkan kvalar till Hawaii.

Ett till medaljregn sker på VDM/ DM i halvmarathon i Hultsfred. 6 medaljer med hem!

Återigen en succe för Nya koloppet med 36 deltagare som klubben anordnar.

Etapp 7 springs av Tour de Osudden och trots den varma sommaren så är det flera som gör säsongsbästa och personbästa.

Dubbla guld bli det i DM 10000m där Anders och Micke får ta emot den ädlaste valören.

Anna Petersson har ordnat med buss och hotell för höstens Lidingölopp. 15st ALKare till start och med fina resultat.

Gummiloppet mellan Horda-Rydaholm är ett av de lokala tävlingar där klubben står för startavgiften.

De fyra första platserna i damklassen går i ordningen: Louise, Karro, Helena och Lovisa. På herrsidan har vi i topp 10 Fredrik, Ekman och Lunys Paulsson.

Den näst sista etappen av Tour de Osudden bjöd på en debutant och ett personbästa av den 13åriga Victor Hörnqvist.

Karro och Fredrik tar hem totalsegern i sista etappen för i år i Tour de Osudden.

Charlottes styrkegyma drar igång.

Pannlampelöpning en tisdagsträning med gröt- och skinkmacka efteråt.

Tomtejogg på julafton, som blivit en tradition.

Sylvesterloppet i Anderstorp sätter punkt för tävlingssäsongen med 9st ALKare.

Vidare så har klubbens medelmmar flitigt deltagit i många olika tävlingar.. Skidor triathlon, simning öppet vatten, ultralöpning, inomhustävlingar, bantävlingar, terränglopp och stadslopp... Alla är långt ifrån nämnda här och jag hoppas att ALK fortsätter att visa upp våra färger runt om i landet och världen nästa år.