År 2023

Kassör: Helena Andrén

Ledamot: Mimmi Svensson

Ledamot: Louise Wanermark

Vad har hänt under året?

Tisdagsträning, 18:00 Borgen samt en 6- minuters grupp

Torsdagsintervaller, 18:00 Borgen/Prostsjön

Tour De Osudden, 8 gånger under året. Där årssegrarna på herr och damsidan, som detta år blev Fredrik Bolmstam och Mimmi Svensson, fick fördela prispengarna på välgörande ändamål.

Styrkegympa hålls av Charlotte, Mimmi och Louise under november-januari med förlängning februari ut. Har varit god uppslutning.

Söndagssimning i simhallen under vintern. Dock lågt deltagande i år.

Nytt under 2023

Premiär för månadens långpass med frivillig start men med gemensam samling i Borgen efteråt. Tyvärr har detta lite dött ut senare delen av året.

Uppstart av nybörjargrupp där deltagarna under 7 tillfällen ledda av Louise fick lära sig mer om löpteknik och att utveckla sin löpning. Detta var mycket uppskattat och har resulterat i nya medlemmar.

Byter leverantör av våra klubbkläder som också innebär en ny klädkollektion. Vi har på INTERSPORT:s hemsida en egen föreningsshop där man som medlem kan beställa sina klubbkläder när som helst och behöver inte invänta en gemensam beställning.

Aktiviteter under året

Ultraintervallerna. 6 x10km / 8km /6km. Även rullskidor och cykling förekom.

Traditionsenlig Semletisdag

Träningshelg på hemmaplan med blandade aktiviteter fredag till söndag (intervaller, spinning, bootylicious, middag och långpass).

Sommaravslutningen blev en favorit i repris Target Sprint med efterföljande jordgubbstårta och kaffe.

KM5000m 13:e klubbmästerskapet avgjordes på Finnvedsvallen och det var 16 deltagare som kom till start

Käftsmällen med Louise inledde höstsäsongen.

Pannlampslöpning arrangerades av Mimmi och Gasellen där löparna i mörkret följde en reflexbana med pannlampa. Efteråt bjöds på hamburgare och ostkaka.

Tomtegrötslöpning.

Traditionsenlig julaftonlöpning.

Comeback för Ljussevekamilen 5 km eller 10km.

ALKs klubbresor

14 ALKare sprang Hoka Torekov-Båstad vilket verkat ge mersmak för 2024 är det återigen ett stort gäng.

Gemensam resa med två minibussar till Stockholm Maraton med boende i det före detta kvinnofängelset på Långholmen.

Klubbresan till Oslo lockade till sig 12 stycken löpare. 4 stycken sprang maran, 4 stycken sprang halvmaran och 3 st milen

Lopp där klubben betalat startavgiften

VärnamoMilen där medlemmarna bjöds på startavgiften.

Den första upplagan av Borgen trail. ALK bjöd alla i nybörjargruppen på startavgiften. Och totalt var det 15 ALKare som stod på startlinjen.

Sylvesterloppet sprangs i Anderstorp på nyårsafton. Medlemmar bjöds på startavgiften.

Gummiloppet ett klassiskt lopp som har allt; svag lutning uppför, motvind och regn.

Övriga lopp som ett gäng ALKare sprungit

Göteborgsvarvet som blev i solsken.

Veteran-SM på halvmaraton som avgjordes i Anderstorp. Där Pär Johansson lyckades med en tredjeplats i 50- årsklassen.

Fem ALKare var iväg och sprang Kalmar Malkars.

Jönköpings Maraton/halvmara.

Göteborgsvarvet marathon 400 års jubileum sprangs av sex ALKare.

Helsingborg maraton 5 st sprang någon distans. Mimmi tog en andraplats.

Lidingöloppet sprangs av 7 ALKare. Gassellen, Mimmi, Ekman och David förrekade inför 2024 års resa med sovsal,

Växjö marathon erbjöd som vanligt en slinga runt Växjösjön som löps 8ggr, två ALKare

John Bauer trail ett fint och kuperat lopp som två från klubben sprang.

Nytt svenskt rekord av Magnus i Chikago. Magnus Åhsberg putsade sitt egna svenska rekord från ifjol då han sprang in på en fantomtid i Chicago Marathon.

Fyra ALKare var i Helsingör och sprang Holger Dansk Strandvej Marathon. Där Magnus och Pär tog första respektive tredjeplatsen.

Två ALKare tog sig an den tuffa utmaningen Kullamannen 50km.

Uppdrag klubben haft

Visitations-uppdrag för IFK Värnamo har fortsatt och där medlemmarna som visiterade 3 respektive 6 gånger belönades med middag på madame och ALK-väska.

Värnamorullen arrangeras för 7:e året. Extra roligt att få se Petter Northug på startlinjen, Vi vill rikta ett stort TACK till alla från klubben som var funktionärer.

Vi i styrelsen vill tacka alla medlemmar för alla roliga träningar och tävlingar vi har haft under 2023, samt ett stort tack till alla som har ställt upp som funktionärer under de arrangemang som vi har anordnat i klubben.