År 2019

Johan Bolmstam

Charlottes styrkegympa, 10 tillfällen under året

Simning, onsdag&söndagar

För fjärde året i rad gick Ultravallerna av stapeln med Borgenstugansom som utgångspunkt. Sammanlagt 30 löpare som sprang 118 intervaller och över 100 mil med god marginal.

Den 100:e etappen av Tour de Osudden och första för i år, sprangs den 19 januari på bra underlag om än något kylslaget.

Den 3 februari var det inomhus DM i Växjö. ALK stod för startavgiften. 4 guld, 2 silver och 2 brons plockade vi med oss hem.

Tour de Osudden etapp två avgjordes den 16 februari och två debutanter stod på startlinjen, Anna Petersson och Anton Gunnarsson.

Dackefejden på skidor anordnades i Rydaholm den 16 februari. 10 deltagare ifrån ALK.

VSM inomhus i Malmö genererade 1 guld av Magnus Åhsberg (3000m) och brons till David Petersson på 400m.

ALK ställde som vanligt upp med många åkare i Vasaloppet.

Den tredje etappen av Tour de Osudden lockade 11 deltagare.

Den klassiska Annelundsrundan avgjordes och ALK hade 4st deltagare.

VSM i halvmarathon i Skövde lockade 5 deltagare och Magnus tar återigen VSM- guld på den fina tiden 1.16.34

Fjärde etappen av Tour de Osudden springs och denna dag så är det 5st som slår personbästa!

Två medaljer i DM/VDM i terräng tillfaller ALK efter fina prestationer av Lovisa och Mattias.

Den 26-28 april installerar sig 31st i Åhus för träningsläger. Många glada skratt och mycket träning.

26 april – vid ankomst så sprangs det en ”rekrunda”. Efter kvällsmat så kom Kjell-Erik Ståhl och föreläste om sin fantastiska karriär.

27 april – Under lördagen blev det långpass på cykel för ett tiotal deltagare samtidigt som det var morgonjogg och distanslöpning/skolning för några, en bil tog sig till gymmet och en annan till tygaffären. Rullskidor, intervaller, MB och Tabata erbjöds det också under dagen. Kvällen avslutades med en mycket rafflande sexkamp.

28 april – långpass innan hemfärd

Wärnamo kvartsmara och 26 ALKare stod på startlinjen. Efter loppet så var det afterrun som trivselgruppen ordnade.

OK Stigen bjöd in ALK till femdagars på hemmaplan. 20 talet medlemmar som dök upp för att springa en orienteringsbana som var uppsatt för ALK.

Bussen gick som vanligt till Göteborgsvarvet med 35st ALKare. Christer Evebring rattade bussen tryggt.

Etapp 5 av touren springs av endast 8st deltagare.

Bussen till Stockholm marathon gick som vanligt dagen innan tävling och även här stod klubben för resa och buss. 13 st ALK-deltagare på startlinjen. Magnus vinner M50 klassen på den imponerande tiden 2.41.53.

Projekt Halvvättern, där 15st ALKare cyklade halvvättern. En lyckad dag och målet att ta sig under 5 timmar lyckades.

KM 5000m avgjordes och Fredrik och Karolin blev klubbmästare.

DM i halvmarathon gick i Kalmar Malkars och två DM-medaljer hem. Magnus guld i M50 och Mattias Ekman brons i M35.

Sommaravslutningen hölls i år vid Prostsjön. 30-35 medlemmar dök upp och 25st stycken premiärsprang den kontrollmätta Ljussevekafemman/milen. Efter löpningen bjöds det på korv, godis och läsk.

20st deltagare i etapp 6 av Tour de Osudden.

Ironman i Kalmar brukar locka många ALKare så även detta år. 10st deltagare och alla i mål!

Ett till medaljregn sker på VDM/ DM i halvmarathon i Hultsfred. 6 medaljer med hem!

För tredje året kördes Värnamorullen. En tävling som arrangeras av ALK och OK Stigen, med Anderas Berg och Patrik Petersson i topp.

Återigen succe för Nya koloppet med 85 (!) deltagare. Ett lopp för barn som klubben anordnar ihop med friluftsfrämjandet.

Etapp 7 springs av Tour de Osudden.

Anna Petersson har ordnat med buss och hotell för höstens Lidingölopp. Många sprang 15km men några fina tider på 30km fick ALK med sig hem också.

Gummiloppet mellan Horda-Rydaholm är ett av de lokala tävlingar där klubben står för startavgiften och även i år lockade det många ALKare till startlinjen

DM 10000m bana avgjordes samma dag som Gummiloppet och det stora medaljregnet uteblev. Men, Fredrik vann M35 klassen och Ekman knep bronset.

Året sista touretapp avgjordes med 3 personbästa av Victor Hörnqvist. Fredrik Nilsson och Egon Lindqvist. Karolin och Fredrik försvarar titeln och vinner dam resp. herrklassen.

ALK avslutade tävlingsåret med gemensam resa till Helsingör. Ett tjugotal ALKare kom till start på de tre sträckorna kvartsmaraton, halvmaraton och maraton. 5 pallplaceringar med hem och en mycket lyckad resa.

Pannlampelöpning uteblev på grund av dåligt väder, men gröt bjöd trivselgruppen på.

Tomtejogg på julafton, som blivit en tradition.

Sylvesterloppet i Anderstorp sätter punkt för tävlingssäsongen med 15st ALKare, där klubben bjuder på startavgiften.

Vidare så har klubbens medlemmar flitigt deltagit i många olika tävlingar.. Skidor triathlon, simning öppet vatten, ultralöpning, inomhustävlingar, bantävlingar, terränglopp och stadslopp... Alla är långt ifrån nämnda här och jag hoppas att ALK fortsätter att visa upp sinafärger runt om i landet och världen nästa år.