År 2020

Dan Johnsson

Trivselgruppen

Stefan Molin

För femte året i rad gick Ultravallerna av stapeln med Borgens stuga som utgångspunkt. Deltagarrekord, 171 stycken startade.

För fjortonde året i rad drar TDO igång med 9 deltagre.

Tre medaljer i inne DM den 1-2 februari i Växjö

Anders Eckerström, guld 3000m M45

Mattias Ekman, silver 3000m M35

Felix Ingvarsson, brons 1500m

TDO, etapp 2 den

ALK ställde som vanligt upp med många åkare i Vasaloppet. 24 stycken, däribland Patrik Peterssonsom blev bästa ortsbo med en 430:e plats.

VSM brons för David Petersson på 400m

Kristofer hade en mycket uppskattad föreläsning om träning och psykisk (o)hälsa. Drygt 20 medlemmar slöt upp.

Ett testlopp på Ljusevekamilen som ersättningslopp för Annelundsrundan. 10st tävlingssugna dök upp.

TDO etapp 3 avgörs.

COVID-19 och pandemin börjar på riktigt bli riktigt påtaglig med många inställda lopp.

Ersättningslopp för klassiska Kvartsmaran blev en Ljusevekamil och Ljusevekafemma. 21st till start.

TDO, etapp 4 avgörs.

Ett inställt Stockholm marathon fick med Micke Lindqvist i spetsen, att anordna Ljuseveka maraton enligt rådande restriktioner. En succé med många fina lovord efteråt.

KM 5000m avgörs på Finnvedsvallen. Många tävlingssugna dök upp, 34st.

Lovisa Nilsson klubbmästare dam och Fredrik Bolmstam klubbmästare herr.

Första etappen av Prostsjön Triathlon Tour avgörs.

Månadens Prostjön Triathlon Tour får förflyttas till Vidöstern, då Prostsjön har dåliga vattenvärden.

En av få tävlingar detta år som faktiskt arrangeras var Ölands Marathon.

De trogna maratonlöparna Micke Lindqvist och Mattias Ekman kom till start.

13st deltagare i etapp 5 av Tour de Osudden.

Ultravasan inställd, så du arrangerades det en hemmavasa i Borgen. 45km fördelat på terrängrundan. Varm dag, vilket gjorde att den del kortade av distansen.

Prostsjön Triathlon avgörs återigen i Vidöstern.

Stockholm marathon virtuellt springs vrituellt runt Osudden, men även en del springer halva distansen. 14st kom till start.

Fredrik Bolmstam och Kristofer Tilderqvist åker till Eksjö och springer DM 10000m.

Silver till Fredrik (M35) och Kristofer silver i DM med nytt pers och suveräna tiden 34,03.

TDO etapp 6 avgörs.

Kalmar anordnar DM i halvmarathon. Magnus Åhsberg guld (M50) på suveräna tiden 1.14.48 och den tiden gör honom till klar sverigeettatid för 50åringar.

Mattias Ekman silver (M35).

Som ersättning för Lidningöloppet anordnas ALK Trail 15/30 KM. En succé och mycket välorganiserat lopp. 54st deltagare fördelat på de båda sträckorna.

Avslutning på Triathlon Tour återigen i Vidöstern och ett lyckat arrangemang.

Cai stod som herrsegrare och Angelica på damsidan.

Fantastiska resultat på SM/VSM på 10km på Formel 1 banan Anderstorps Raceway.

Louise Wanemark, 36,53 (pers och klubbrekord)

Magnus Åhsberg, 34,40 (Silver M50, pers och klubbrekord M50)

Kristofer Tilderqvist, 33,39 (pers)

Fredrik Bolmstam, 34,00 (pers och klubbrekord M35)

Micael Lindqvist, 37,01

Mattias Ekman, 36,21

Jönköping Virtual Marathon lockar sex stycken att springa halvmarathon och marathon runt Osudden.

Felix Ingvarsson och Anton Svensson åkte och sprang terräng DM och placerade sig som 9:a respektive 13:e totalt.

Årets näst sista etapp springs.

ALK fyller 10 år men firande uteblir på grund av COVID-19 pandemin. Smittan ökar i Värnamo och beslut om att ställa in träningar tas tills vidare.

Sista etappen av TDO springs. Fredrik Bolmstam och Lovisa Nilsson står som segrare och skänker pengar till välgörande ändamål.

Det mesta ställs in i december månad på grund av pandemin.

Tyvärr speglas året av pandemin som pågår runt om i världen och vi får verkligen hoppas på ett bättre 2021 och att det återgår till det normala så snart som möjligt.
Stor eloge till de medlemmar som varit påhittiga och kreativa till att anordna tävlingar och träningar på ett säkert sätt. Förhoppningsvis kommer vi stärkta ur detta med mer erfarenhet och Apladalens LK som arrangörer på ett flertal tävlingar framöver.