År 2021

Styrelsen 2021

Den 116:e starten sedan starten 2007 av Tour de Osudden går av stapeln med 9 deltagare.

Touren med 7 deltagare på slirigt och halt underlag

Tourens 3:e start för året.

Ljusevekamilen som börjar bli en klassiker, har 11 deltagare den 22 mars. Det slogs klubbrekord i M55 av Stefan Petersson med tiden 44,12.

Ett gäng glada ALKare sprang i söndags Holger Dansk Marathon på hemmaplan, 6st kom till start.

ALK Frontyard Ultra arrangerades och på grund av pandemin så sattes deltagartaket till 8 damer och 8 herrar. Frida Nielsen från Åryd som aldrig sprungit längre än 10 km var först med att kliva av nöjd efter 7 varv. Fredrik Bolmstam gick segrande ur denna tävling med 57 km.

Touren avgjordes denna månad i underbart vårväder.

Pandemin fortsätter att stöka till det med inställda tävlingar och Ljuseveka maraton avgjordes i år också med en halvmara.

Michael och Pär fick bäst tid på maratonsträckan med 3,06,15 och på damsidan tog Helena sig under 4h med tiden 3,56,09

Mattias Ekman sprang snabbast för dagen på halvmaran med tiden 1,32,04

Etapp 5 av touren med snabba tider av bland annat Maria Hörnqvist med tiden 24,19

ALK annordnade Day of hope och 30-40 medlemmar slöt upp och sprang eller gick det 7,6 km långa rundan med en eller flera varv. Totalt skänktes 6500 kr till Barncancerfonden.

KM 5000m avgörs på Finnvedsvallen. Felix Ingvarsson är ny klubbmästare på herrsidan (16,39) och Lovisa Svensson på damsidan (21,22)

I juli börjar tävlingarna dra igång sakta med säkert.

Magnus Åhsberg åkte till Kalmar för att springa Kalmar Malkars som också var DM/VSM.

VDM guld för Magnus i M50 med tiden 1,21 i ett varmt Kalmar.

Michael Lindqvist och Pär Johansson sprang Båstad marathon och för Micke slutade det med en 7:e plats och för Pär med en 8:e plats.

Hilda Löf sprang SM 10km och hade siktet inställt på under 40 min. Klockan stannade på 40,16 och placerade sig som fyra i JSM.

Jönköping maraton hade i år DM och vinnare där blev Magnus i M50 klassen på tiden 2,47,25.

Micke kom på plats 4 i DM.

Johan Bolmstam vann för första gången touren på etapp 6 för året.

Blodomloppet gick i Jönköping där vi hade 3 ALK:are på startlinjen. Den klassiska VP milen avgjordes i Vetlanda där vi hade 4st ALKare på startlinjen.

Magnus sprang DM/VDM 10000m på den otroliga tiden 34,49. Guld i veteran DM blev det med den tiden. Micke sprang i mål på 37,41 och det blev guld i M45 med den tiden.

Värnamorullen arrangerades i år igen med stora namn på startlinjen och ”som vanligt” ett lyckat arrangemang där det kommer mycket beröm ifrån deltagarna. Nytt för i år var att man kunde seeda sig till Vasaloppet på denna tävling.

Hilda och Mattias sprang Stockholm halvmaraton där båda gjorde tider under 1,30.

SM i Ultratrail avgjordes och Wille Englund slutade på en fin 7:e plats.

Helena Andrén sprang Lidingöloppet och sprang in under 3h.

Magnus sprang på en bragdtid i London Maraton. Tiden 2,37 är en helt fantastisk tid av 54 åringen.

2,5 års väntan är över och Stockholm maraton blir av. 11 maratonsugna ALK:are kommer till start. Johanna Rask som enda dam men med fina tiden 3,30.

Magnus gör återigen ett kanonlopp och de flesta herrarna var nöjda med dagen och glada för att tävlingen blev av.

DM/VDM i terräng avgörs i Borgen. Resultat:

P19- Felix 1:a och Douglas 2:a

M35- Fredrik 1:a och Kristofer Tilderkvist Neckén 2:a

M50- Magnus Åhsberg 1:a

M55: Stefan Petersson 1:a

Sista etappen av TDO springs. Fredrik Bolmstam och Lovisa Nilsson står som segrare och skänker pengar till välgörande ändamål.

Det blev en lyckad tillställning på Vintermaraton och Apladalens halvmara som gick runt Osusdden.

74 löpare var anmälda och 61 löpare korsade mållinjen.

Patrik Petersson, Mattias Ekman, Staffan Svensson och Andreas Berg åkte till Helsingör och sprang Holger Danske halvmaraton.

Åtta ALK:are deltog på Sylvesterloppet i Anderstorp. Bäst lyckades Hilda Löf som blev 2:a.

Efter nästan två år kämpandes med pandemin så har vi äntligen, när vi träder in i år 2022, slopat de flesta restriktioner och livet börjar återgå till det ”normala”.
Vi hoppas på en härlig säsong med många spännande tävlingar och fortsatt härlig gemenskap i föreningen så vi kan skapa fler härliga minnen tillsammans!